HTML

2013.12.14. 09:57 Lovasnocy

Közlekedés

Helsinkiben elég jó a tömegközlekedés, busz, metró, villamos, HÉV és komp is van. Én Helsinkin belül főleg villamossal közlekedtem, és egyszer-kétszer metróztam. Espooba és Vantaaba busszal mentem.  

A jegyek különböző áron kaphatók. Automatából vagy telefonnal véve egy jegy (ami egy utazásra szól) 2,20 euró, a járművezetőtől véve természetesen picit drágább. Az éjszakai jegy 5 euró. Lehet kapni 2 órán keresztül érvényes jegyet, vagy olyat, ami 12 órán át érvényes, de ezzel csak a komp vehető igénybe. 

A napijegy 8 euró, a két napos 12, és minden további nap +4 euró. Maximum egy hetes bérlet vehető, ez 32 euró. Én a 3 napossal közlekedtem. 

Lehet venni utazókártyát, ami 14-365 napig érvényes, az ár változó. Ugyanez a kártya használható fizetőeszközként is, a jegyeket körülbelül fél áron lehet venni vele. Minden járművön van egy kártyaolvasó, ehhez kell hozzáérinteni, egy gombot megnyomni, és a gép leveszi a megfelelő összeget az előzetesen feltöltött kártyáról. 

A napijegy is hasonló egyébként, mint az utazókártya. Első használatkor ugyanúgy a géphez kell érinteni, és onnan indul a 24, 48... órás visszaszámlálás. Utána felszálláskor már nem mindig kell csippantani vele. A buszon a sofőr ellenőrzi, hogy érvényes-e, ott muszáj, de például a villamoson a kutyát nem érdekli, hogy mi a helyzet. Néha állítólag vannak ellenőrök, de én egyszer sem találkoztam velük. Illetve egyszer a megállóban láttam két ellenőrnek kinéző embert, de szerencsére nem egy irányba mentünk. 

Egész magas fokra fejlesztettem a bliccelést. Az első 3 nap még volt érvényes bérletem, amivel bátran mehettem Espooba is, és Helsinkin belül is bármivel utazhattam. Ezalatt volt időm kifigyelni, hogy mi hogy működik. Aztán vettem egy újabb 3 napos bérletet, ami csak Helsinkiben volt érvényes. Végül csak egy napig használtam, aztán eladtam, mielőtt hazajöttem. 

Az Espooba tartó buszra amikor felszáll valaki, a kártya egyet csipog akkor, ha csak Helsinkiben érvényes, kettőt, ha 3 körzetben, és hármat, ha az egész régióban. Nyilván a sofőr nem jegyzi meg, hogy az ötven felszállóból kinek milyen bérlete volt, és kinek hol kellene leszállnia. Szóval amikor Espooba mentem, nem kellett nagyon aggódnom, pláne, hogy főleg egyetemisták jártak azzal a járattal, és én is beillettem közéjük. Visszafelé persze már nem volt ilyen egyszerű, mert felszálláskor Espooban érvényes bérlet kellett volna, amim persze nem volt. Ezért kellett fél órát sétálnom a határig, de kellemes volt, és megérte, hogy nem kellett 2-3 eurót fizetnem pluszban. 

Hazafelé a reptérre menet is hasonló volt a helyzet. Az egyik buszra nem tudtam volna felszállni, mert annak az első leszállóhelye Vantaa, de szerencsére találtam egy másikat, ami kerülővel megy ugyan, de nem kell rá plusz jegyet vennem, ha szerencsém van. Elég kevesen szálltunk fel, picit aggódtam, hogy a sofőr emlékezni fog. De amúgy is elaludtam, ami jó kifogás, hogy miért nem szálltam le időben. Mikor felébredtem picit meg is ijedtem, mert volt egy bácsi, sárga mellényben a buszon, és csak reménykedtem, hogy nem ellenőr. Csak valami melós volt, aki pont ezzel a busszal utazott, de egy kis szívdobogást kaptam miatta. Csak addig vicces a bliccelés, amíg nem kell a 80 eurós büntetést kifizetnem :)

A központban amúgy könnyű eljutni a legtöbb helyre, mert a legtöbb villamos ugyanarra megy eleinte, aztán térnek külön utakra. De ha valaki picit messzebbre akar menni, akkor jól kell időzítenie, mert általában a buszok, vonatok csak 10-15 percenként járnak, csúcsidőn kívül meg még ritkábban. Aki nagyon siet, az mehet mondjuk taxival, de az nagyon-nagyon drága, még a helyiek is ritkán veszik igénybe. 

Leszálláskor jelezni kell a szándékot, ahogy Pesten, vagy a vidéki buszokon, ami újdonság volt, az az, hogy a busznak picit integetni kell, ha fel akarsz szállni. Főleg azokban a megállókban, amik kevésbé használtak. Ha nem intesz, vagy teszed ki a kezed egyértelműen, akkor a busz egyszerűen továbbhajt, és várhatsz a következőre. Szerencsére mindig volt rajtam kívül más a megállókban, aki jelzett, mert én lehet, hogy elfelejtettem volna. :) 

Gyalog is könnyű közlekedni, az autósok nagyon udvariasak. Sokszor fordult elő, hogy elindultam a zebrán, és a túloldali sávban is rögtön megállt az autó, pedig még bőven átmehetett volna előttem, és nem kellett volna lassítanom vagy megállnom, esetleg kitérnem. 

Az autósok egymással is türelmesek. Ritkán láttam dugót, még a csúcsidőben, a városközpontban is jól lehet közlekedni általában. De ha mégis dugó volt, akkor sem hallottam dudálást, türelmetlenkedést. Nyugodt népség, az biztos. 

Szólj hozzá!

Címkék: Finnország Helsinki Közlekedés Tömegközlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://utazzvelem.blog.hu/api/trackback/id/tr365628389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása